söndag 9 februari 2014

Det där med surdeg



För flera, flera år sedan, då det var lite "inne" och modernt att baka med surdeg gjorde jag ett försök att haka på trenden. Jag läste hem- och konsumentkunskap på universitetet då och en av uppgifterna var just att baka bröd. Jag och en vän valde att göra surdeg, men det vi inte tagit med i beräkningen var den tid det faktiskt tog att baka ett surdegsbröd, och i brist på tid blev bröden tunga som tegelstenar och inte alls som vi hade föreställt oss. Efter ett sådant "misslyckande" gav jag upp och har inte intresserat mig för surdegsbakande alls, fram till nu.

Förra helgen började min kära David prata om surdegsbröd, och drog också igång en surdegskultur, som han nu flitigt matat i en vecka. Sedan, i Fredags, började jag förbereda en deg, och igår bakade vi ut degen och gräddade brödet. Ett projekt som sträckte sig över ett dygn, om man lägger ihop alla jästider. Men oj så gott det blev.



Att starta en surdeg 

Dag 1: Börja din surdeg med att blanda 1 dl ljummet vatten med 0,5 dl vetemjöl och 0,5 dl grovt rågmjöl i en kliniskt ren glasburk. Koka gärna burken innan eller häll kokhett vatten i den, så att du är säker på att inga skadliga bakterier finns kvar i den. Värmen kommer även vara till hjälp vid starten av din surdeg. Lämna en liten glipa vid locket och låt stå i rumstemperatur.

Dag 2: Om surdegen kommit igång och bubblat dag 2, så är det då dags att börja mata den. Om det inte bubblat, vänta en halv dag eller till nästa dag.

Mata degen med samma proportioner som vid starten, 1 dl vatten, 0,5 dl vetemjöl och 0,5 dl  grovt rågmjöl. Var noga med att röra om i hela burken.

Dag 3-6: Fortsätt mata din surdegskultur med samma mått en gång om dagen. Den ska nu börja lukta friskt syrligt och ha ett tydligt bubbligt täcke högst upp. Det är nu dags att börja baka på din surdegsgrund.


Hålla liv i surdegsgrunden
För att hålla liv i din surdeg kan du sedan, efter dessa dagar, skruva på locket och ställa den kallt i kylen, ta sedan fram och mata den med samma mängd som innan, en eller två gånger i veckan. Om du inte bakar på den varje vecka kan det vara bra att ta ut lite av kulturen, kanske ge bort någon dl till en vän eller granne!

Skulle surdegen mögla, så är det bara att hälla ut och börja om. Skiktar den sig kan du hälla bort det översta skiktet, mata den igen och röra om. Det viktiga är att den luktar syrligt och lite ättiksaktigt och inte har något drag åt det ruttna hållet. Och använd alltid rena redskap, ett tips är också att byta burk efter ett tag.

____________________________________________________________

Jag tänker nu försöka utmana mig själv i att hålla liv i denna surdegskultur och experimentera fram nya recept på surdegsbröd. Så det är något ni kan vänta framöver här på bloggen. Tack för mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar