lördag 7 december 2013

7:e december - Hemmagjorda praliner



Idag mina vänner, har jag lärt mig något nytt. Nämligen att göra egna praliner. Och bra blev det också, förvånande nog. Började förmiddagen med att strosa runt på stan och kika på julklappar med David, och fick då ett infall att jag ville göra egna praliner. Köpte ett kitt med silikonformar, sprits samt slickepott med temperaturmätare från Clas Ohlson. Och det fungerade helbra.


Pralinerna fyllde jag med en hemmagjord jordnötskräm, samt en hel jordnöt. Och skalet är av mörk choklad. Jag älskar jordnöt och är tack och lov inte allergisk mot denna goda nöt (baljväxt), så som min syster är. Pappa skulle nog gilla dessa praliner, jag minns när jag var mindre hur vi, jag och pappa, brukade äta rostade mackor med jordnötssmör och honung till frukost på helgdagsmorgnarna. Inte så nyttigt, men det kändes lite lyxigt så där på helgen. Och därifrån har inspirationen till dessa kommit ifrån.

Om du inte prövat på att göra praliner kanske du undrar hur det går till. Och eftersom detta var min första gång så har ju inte jag heller all världens kunskap, men jag ska försöka göra en beskrivning på hur jag gjorde.



Först blandade jag 86% choklad med bak-/dessertchoklad (ungefär hälften av vardera) och smälte i ett vattenbad. När du smälter choklad i vattenbad är det viktigt att skålen du smälter i inte nuddar vattnet, utan värms upp av ångan. Och sedan får självklart ingen ånga eller vatten åka ner i chokladen, då blir den gryning och skär sig. 

Chokladen skall värmas upp till ca 50 C, och det var där jag fick hjälp av den tillhörande termometer-slickepotten. När chokladen kommit upp i rätt antal grader tas den av från värmen och sedan, för att få så glansig choklad som möjligt ska den nu kylas ned till ungefär 25 C (sedan ska den helst värmas upp till 30 C igen, men jag nöjde mig här). Detta kallas att temperera chokladen, och jag valde att bre ut chokladmassan på en kall tallrik, för att få ner den till rätt temperatur.

Nästa steg var att hälla ner den avsvalnade chokladen i silikonformen. Här är det bra att slå några gånger på formen för att få bort eventuella luftbubblor. Eftersom man vill få plats med fyllning i pralinerna ska man nu hälla ut chokladen ur formen genom att vända den uppochned. Samla upp chokladen på ett rent fat, denna använder du sedan som lock/botten till pralinen.

Ställ formen kallt och förbered fyllningen. Fyllningen kan bestå av sylt, tryffel, nötkräm eller något annat gott.


Till min jordnötsfyllning vispade jag samman jordnötssmör, grädde och honung med elvisp i en bunke. Sedan tillsatte jag lite av den överblivna smälta chokladen för att få en tjockare, tryffelaktig konsistens.

Fyllningen lade jag sedan i spritsen och spritsade ut smeten i de stelnade chokladformarna.


Sedan toppade jag det hela med en saltad jordnöt och täckte för botten med resten av den smälta chokladen.


Här hade chokladen börjat stelna och var lite svårarbetat, som ni ser på bilden. Var noga med att täck hela botten och skrapa av överflödet noga. Jag lyckade sådär med det, jag hade inte rätt redskap till detta. Bästa redskap hade varit en degskrapa, men jag fick hålla tillgodo med kniv och stekspade.

Hur som helst, låt formen vila i kylen i någon timme och tryck sedan ut pralinerna en efter en.

Det är så roligt att lära sig nya saker, och David och jag smider nya planer om varianter på olika fyllningar. Men det finns det inte ork till nu.

Tack för mig, det var lucka nr. 7!

2 kommentarer:

  1. Oj vad mycket gott ni har gjort!! Ser fram emot att kanske få smaka en tugga eller två :) Glá advent från Nydalahöjds-tomtarna (-nisse)

    SvaraRadera
  2. Bjuder gladeligen på fika så fort ni är i stan, ska bara gömma undan lite från David ;)
    Hoppas ni har en mysig advent uppe i norr!

    SvaraRadera